LPG – to często widniejący napis na stacjach benzynowych. Jest to skrót od angielskich słów Liquified Petroleum Gas będącego mieszanką lotnych węglowodorów oraz gazu ziemnego. Poddany nieznacznemu ciśnieniu przechodzi w stan ciekły i może być magazynowany w dużej ilości w stosunkowo małej objętości. Instalacje gazowe są coraz bardziej popularne wśród naszych kierowców dzięki znacznemu obniżeniu kosztów eksploatacji samochodu. Wprawdzie koszt instalacji gazowej zwraca się po około roku ( przy średnim przebieg około 20.000 km ) ale skoro użytkujemy samochód średnio przez cztery lata wydatek ten się opłaca. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele urządzeń zasilających samochody z gaźnikiem oraz wtryskiem paliwa. Zbiornik na gaz jest zwykle montowany w miejscu koła zapasowego i nosi nazwę zbiornika toroidalnego. Możliwy jest również montaż zbiornika cylindrycznego w przestrzeni bagażowej.
Instalację gazową zwykle zakłada się do samochodów nowych lub z przebiegiem do 20 000 km. Ponieważ systemy sterujące wtryskiem w niektórych samochodach są bardziej rozbudowane wymaga to zastosowania dość skomplikowanych urządzeń przy montażu instalacji gazowej. Oczywiście ma to swoje przełożenie na cenę instalacji o czym poniżej. System do silników typu 1.1 lub 1.2 8V nosi nazwę systemu TEC natomiast do silników 16 -zaworowych system zasilania to tak zwany ETAGAS. Montaż instalacji typu TEC to wydatek rzędu 3500 zł, natomiast typu ETAGAS – 5800 zł. Różnice te wynikają jak wcześniej pisałem z bardziej skomplikowanych urządzeń sterujących wtryskiem gazu.
Montaż instalacji trwa z reguły dwa dni jednak należy wcześniej złożyć na nią zamówienie, którego realizacja trwa do dwóch tygodni.
Jeśli już zdecydujemy się na montaż instalacji powinniśmy pamiętać o dwóch sprawach. Samochód z instalacją gazową zawsze uruchamiamy na benzynie oraz po trzech tankowaniach gazu powinniśmy przejeździć jeden zbiornik na benzynie. Zabiegi te są konieczne między innymi do przeczyszczenia wtryskiwaczy. Poza tym powinniśmy pamiętać, że w zbiorniku paliwa zawsze powinna być benzyna powyżej stanu rezerwowego. Tankowanie gazu powinno odbywać się na sprawdzonych stacjach, oferujących paliwo bardzo dobrej jakości.
Pierwszego (bezpłatnego) przeglądu instalacji dokonujemy po przejechaniu 1500 km. Kolejnych dokonujemy przy okazji przeglądów okresowych, czyli co 20 000 km.
Montaż instalacji gazowej w naszej firmie utrzymuje gwarancję na samochód pod warunkiem właściwego użytkowania samochodu jak i instalacji gazowej ( przestrzeganie warunków eksploatacji – sprawdzanie stanu świec zapłonowych, filtrów powietrza, gazu, regulacji zaworów, uzupełnianie płynów eksploatacyjnych, itp. ). Zaletą gazu jest to, że jest on bardziej odporny na spalanie detonacyjne w wyniku czego praca silnika jest bardziej miękka. Druga korzyść to brak tendencji do zmywania filmu olejowego z powierzchni cylindrów w czasie spalania co sprzyja przedłużeniu żywotności silnika.